کد خبر: 947419
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
انگار برخی مدیران ساخته شده‌اند تا پیوسته بنالند و از کمبود‌ها، بدبختی‌ها و نداشته‌ها حرف بزنند و پس از آن با درخواست بودجه و اعتبار، چند ماهی آرام شوند و بدون اینکه کاری کنند و وضعیتی را تغییر دهند دوباره روز از نو و روزی از نو!
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: کافیست برخی اخبار و مطالب را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا علت بروز بسیاری از مشکلات را پیدا کنیم. معضلاتی که حالا به درد‌های اصلی جامعه تبدیل شده و مسئولان تعدادی از نهاد‌ها و سازمان‌ها را به خود مشغول کرده است. از جمله این موارد کمبود منابع آبی کشور است. همین چند روز پیش بود که سازمان هواشناسی کشور از بارش‌های خوب در سال آبی جاری خبر داد. بعد از آن هنوز چند ساعتی از حرف‌های رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که گفته بود: «۸۰ هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود» نگذشته بود که رئیس انجمن علمی بهداشت محیط، مشکلات مدیریتی در حوزه منابع آبی را مهم‌ترین عامل در بروز گرفتاری‌ها و کم آبی‌های کنونی اعلام کرد!

انگار برخی مدیران ساخته شده‌اند تا پیوسته بنالند و از کمبود‌ها، بدبختی‌ها و نداشته‌ها حرف بزنند و پس از آن با درخواست بودجه و اعتبار، چند ماهی آرام شوند و بدون اینکه کاری کنند و وضعیتی را تغییر دهند دوباره روز از نو و روزی از نو!

این بازی در مسئله آب و کمبود منابع آبی به شدت به چشم می‌خورد. اینکه حدود دو دهه ایران در خشکسالی و کاهش بارش‌ها قرار داشت و این مهم را همه می‌دانستند، مسئولان برای مدیریت آب و جلوگیری از هدررفت آن چه کار کردند؟ از کشاورزی که بیش از ۹۰ درصد مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد گرفته تا مصارف خانگی که به ۵ درصد هم نمی‌رسد.

باز هم تکرار بیچارگی‌ها!

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که به بیرجند سفر کرده بود گفته است به ۸۰ هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود. اسماعیل نجار هم مثل تمام مدیران همراستای خودش، جملاتش را با پول و اعتبار شروع کرد و گفت: «به رغم محدودیت‌های اعتباری که در دولت وجود دارد برای خراسان‌جنوبی در حوزه مدیریت بحران کمک‌های بسیار خوبی داشته‌ایم!» وی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود، یادآور شد: «به این نتیجه رسیده‌ایم برای آبرسانی به روستا‌ها باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.» البته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم اعتراف کرده که با توجه به بارندگی‌ها ۳۰ سد آبگیری شده است، اما ایشان هم مثل بقیه در مورد نحوه حفظ و مصرف این آب‌ها حرفی به میان نیاورده است.

مدیریت ضعیف عامل کم آبی

«متأسفانه در برهه کنونی، مشکلات مدیریتی که در حوزه منابع آبی شاهد آن هستیم، بسیار زیاد است.» این‌ها بخشی از حرف‌های رئیس انجمن علمی بهداشت محیط است که با تأکید بر مدیریت ضعیف در حوزه آب، مشکلات به وجود آمده را به مدیران سنجاق می‌کند و می‌گوید: «بی‌شک، وجود مشکلات مدیریتی در این عرصه باعث شده است دغدغه‌ها در این بخش دوچندان شود.» علیرضا مصداقی‌نیا با اشاره به اینکه امروز نیازمند استفاده از پژوهش‌هایی هستیم که در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه منابع آبی تحولات جدی ایجاد شود، ادامه می‌دهد: «تغییرات آب و هوایی، محیط زندگی همه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین بهداشت محیط را باید پایه اولیه همه اقدامات دانست، این در حالی است که اگر بخواهیم اصلی‌ترین عامل دخیل در این حوزه را نام ببریم، بی‌شک موضوع آب و منابع آبی در رأس همه امور قرار خواهد گرفت.» وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مشکلات مدیریتی در حوزه آب و منابع آبی، به دغدغه‌های این بخش تبدیل شود تأکید می‌کند: «یکی دیگر از مباحثی که در برهه کنونی باید اهتمام جدی به آن داشته باشیم، موضوع آلودگی هواست که بی‌تأثیر از ریزگرد‌ها نیست. در حال حاضر حرف‌ها و برنامه‌های زیادی در این زمینه گفته می‌شود که هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحله اجرایی نمی‌رسد، این در حالی است که باید این مسئله را جدی گرفت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار